EC261/2004 sau legea compensatiei pentru zboruri este un regulament european care obliga companiile aeriene sa respecte o serie de drepturi cu privire la pasagerii pe care ii transporta. Printre aceste drepturi este inclusa compensatia financiara, pe care tu o poti primi in caz de: zbor intarziat, zbor anulat, conexiune pierduta sau refuz la imbarcare.
Verifica mai jos daca esti eligibil pentru despagubire.
Despagubire pentru zbor intarziat
Sunt eligibili sa primeasca aceasta compensatie toti pasagerii care au ajuns la destinatie cu o intarziere de minim 3 ore.
Fiecare operator isi asuma fata de pasagerii sai angajamentul de a-i duce la destinatie intr-un interval de timp bine delimitat. Pentru a afla daca esti eligibil pentru a fi despagubit, trebuie sa iei in calcul doua aspecte:
1. Ora la care trebuia sa aterizezi pe aeroportul tau de destinatie
2. Cat de mare a fost intarzierea ta din momentul in care usa avionului s-a deschis pentru debarcare
Iata doua situatii de intarziere a avionului:
Daca un avion intarzie la decolare 3 ore si 20 de minute, dar la destinatie intarzierea lui este de doar 2 ore si 55 de minute, atunci nu aveti dreptul de a primi compensatie.
Acest lucru se datoreaza faptului ca pilotul a avut grija sa se incadreze limita de intarziere permisa de 3 ore.
In cazul in care avionul tau a aterizat cu 2 ore si 30 de minute intarziere, dar usa avionului s-a deschis abia dupa 50 de minute, atunci esti eligibil pentru despagubire.
Intarzierea totala calculata va ajunge la 3 ore si 20 de minute, ceea ce depaseste limita admisa. Acest exemplu demonstreaza motivele pentru care fiecare caz in parte trebuie analizat cu atentie.
Despagubire pentru zbor anulat
Exista posibilitatea ca zborul rezervat de tine sa fie anulat de catre compania aeriana. Anularile de zboruri apar din diverse motive, iar tu poti fi notificat inainte de data stabilita a zborului sau poti afla acest lucru in aeroport.
In aceasta situatie, cel mai important aspect de luat in considerare este motivul anularii.
Cum stii daca poti sa obtii compensatie
In primul rand trebuie sa stii ca daca o anulare se face cu 2 saptamani inainte de data zborului, acest lucru inseamna ca nu esti eligibil pentru despagubire. Indiferent de motiv, o companie aeriana iti poate anula zborul cu 2 saptamani inainte de data stabilita, fara a fi obligata sa iti ofere vreo explicatie.
Insa, in cazul in operatorul te anunta despre anularea zborului intr-un interval de timp mai mic de 2 saptamani de la data rezervata, atunci esti eligibil pentru a primi o compensatie cu valoarea intre 250 EUR si 600 EUR.
Binenteles exista si exceptii de la aceasta regula. Ca si in cazul intarzierilor, esti eligibil pentru despagubire doar daca nu intervin circumstante exceptionale sau care nu pot fi prevazute de compania aeriana.
Conditiile meteo, situatiile care tin de securitatea aeronavei sau aeroportului, cazurile medicale care necesita asistenta, grevele neanuntate si altele, sunt situatii care va vor impiedica sa invocati pretentia de despagubire.
Despagubire pentru pierderea conexiunii
O conexiune pierduta este situatia in care un pasager pierde un zbor datorita faptului ca zborul anterior nu si-a respectat orarul anuntat.
Retine ca poti primi compensatie doar daca zborul cu probleme precum si zborul pierdut se afla pe aceeasi rezervare, respectiv pe acelasi booking.
Cum stii daca poti sa obtii compensatie
Daca iti faceti rezervare la doua companii diferite, pe doua rezervari diferite, prima companie nu este obligata sa tina cont de zborul de legatura.
Spre exemplu, daca zborul de legatura decoleaza fara tine datorita unei intarzieri a zborului initial de 2 ore, atunci nu esti eligibil pentru despagubire.
Insa, daca ambele zboruri figureaza pe aceeasi rezervare si ai pierdut conexiunea chiar si din cauza unei intarzieri de 30 de minute, atunci esti eligibil pentru compensatie.
Despagubire pentru refuzul la imbarcare
Refuzul la imbarcare este situatia in care pasagerul ajunge la poarta de imbarcare si in acel moment este instiintat ca dintr-un oarecare motiv nu i se poate oferi un loc in avion. Locul pe care pasagerul l-a rezervat in prealabil si care este trecut pe bookingul sau.
Cum stii daca poti sa obtii compensatie pentru refuz la imbarcare
Spre deosebire de celelalte motive de despagubire, acesta nu tine cont de situatiile exceptionale. De obicei, aceasta situatie este provocata de faptul ca operatorul de zbor a vandut mai multe locuri decat cele disponibile in aeronava.
Desi financiar aceasta practica este profitabila pentru compania aeriana, pasagerii trebuie sa treaca prin disconfortul de a astepta in aeroport pana la gasirea unei solutii alternative.
Cu noi beneficiezi de un mare avantaj: operatorul aerian nu poate sa ne contrazica. Un simplu pasager nu are instrumentele necesare pentru a contrazice o rezolutie si de cele mai multe ori nu o poate proba. Daca lucrezi cu noi, lasi toate detaliile legale si stresul acestui proces pe seama noastra. Iar tu te poti bucura de momente de relaxare in timp ce specialistii nostri se ocupa de situatia ta.